Toras Moshe

תגובות ומכתבי הערות והארות יתקבלו בברכה, ובלא נדר אשתדל לדון בדברי תורתכם כדרך מלחמתה של תורה
בתודה אורי משה מילרד

Pages

Monday, February 15, 2010

מס' כריתות

הערה בדין משיחת מלכים וכה"ג בשמן המשחה

בגמ' [ה:] אמר מר אפי' כהן גדול בן כהן גדול טעון משיחה מנלן דכתיב והכהן המשיח תחתיו מבניו נימא קרא והכהן שתחתיו מבניו מאי המשיח הא קמ"ל דאפ' מבניו ההוא דמשח הוי כה"ג ואי לא משח לא הוי כה"ג דאפ' כהן גדול בן כה"ג טעון משיחה וצ"ב מהו לשון הגמ' אפ'.

ובפשטות משום דאמרו בגמ' גבי מלך אמר מר אין מושחין מלך בן מלך מנלן אמר רב אחא בר יעקב דכתיב יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו כל הימים ירושה היא, ופירשתי בהוריות [יא:] ד"ה ממלכתו הוא ובניו בקרב ישראל משמע ירושה היא להם כאדם המוריש ירושה לבניו וא"כ לגבי מלך הדין שלא צריך בן מלך משיחה א"כ החידוש בבן כה"ג שטעון משיחה אך עדיין צ"ב הלשון אפי'.

והנה המאירי בהוריות [יא:] ד"ה אע"פ ואפי' כה"ג שהיה אביו כה"ג ג"כ היה צריך משיחה שהרי מ"מ לא מצד ירושה בא לו אלא מצד שהוא הגון לה וכן היו מושחין ממנו מלכים אלא שאם היה מלך בן מלך אינו צריך משיחה שהרי ירושה היא לו שנא' הוא ובניו בקרב ישראל עכ"ל.

הרמב"ם בפרק ד' מכלי המקדש הל' כ' כ' כשימות המלך או כהן גדול וכו' מעמידים תחתיו בנו או הראוי ליורשו וכל הקודם בנחלה קודם לשררת המת והוא שיהיה ממלא מקומו בחכמה וכו' שהזוכה זוכה לו ולזרעו ומבואר בדברי הרמב"ם שבן כה"ג יורש את אביו והוי כירושת בן מלך וא"כ אמאי בעינן משיחה .

איברא דבפרק א' הלכה יא' כ' הרמב"ם אין מושחין את המלך אלא על גבי המעיין ואין מושחין מלך בן מלך שהמלכות ירושה למלך לעולם שנא' הוא ובניו בקרב ישראל וכו' ז"א מדיני הירושה א"כ בהא דחזינן בכהן גדול שיש משיחה בשמן המשיחה לכאו' הוי משום דאינו בירושה רק דביומא [עב:] אמרו יכול יהיה בנו של משוח מלחמה משמש תחתיו כדרך שבנו של כהן גדול משמש תחתיו וכ' שם רש"י בד"ה יכול וז"ל וגבי כהן גדול תניא בדוכתא אחריתי בתורת כהנים פרשת צו פרק (ה' ב') לכהן תחת אביו מלמד שהכהן קודם לכל אדם, ובחת"ס או"ח סימן יד הק' אמאי בעינן קרא על ירושת כ"ג ומאי שנא מכל שררה בישראל ותירץ דזה נאמר במלך וכדומה לו אבל כל מנויי קדושה אינו בכלל זה ומש"ה בעי כ"ג קרא יתירה לרבות עיי"ש.

והעולה דכהן גדול בנו יורשו וכירושת מלך וא"כ דברי המאירי צ"ב מדרשה זו .

עכ"פ ברמב"ם מבואר שיש דין ירושה במלך וכ"ג ומ"ש שבן מלך לא צריך משיחה בשמן המשחה וכ"ג צריך משיחה בשמן המשחה וצ"ב.

וכבר כ' הגרי"ז בכתבים זבחים (יח (:בשם אביו הגר"ח דמשיחת כ"ג בשמן המשחה מקדשת גופו בקדושה יתירא כמו קידוש כלי שרת ואז מהני המינוי שיחול עליו קדושת כ"ג וא"כ לדבריו משיחת כ"ג הוי לקדשו בקדושת הגוף וא"כ שפיר יש דין ירושה בכ"ג אלא דדין משיחה הוי מהל' קדושת כ"ג, ולא תליא בירושה א"כ תו לא קשה דבאמת אינו טעון בנו משיחה מדין כהן גדול אלא מדין קדושה יתירה וכדביארנו.

ובשם הגרי"ז מפי השמועה הא דכהן גדול בן כ"ג טעון משיחה זהו דין בחפצא של כה"ג שיחול בו דין כה"ג ע"י משיחה ולא רק בהויתו דנתמנה לכה"ג וכ"ז היא אחרי הפסוק דכהן גדול בן כה"ג טעון משיחה.

No comments:

Post a Comment